תל אביב מציגה מחירי דירות במגמת עלייה

המשבר הכלכלי הפוקד אותנו לאחרונה טמן בחובו אכזבות רבות ויחד עם זאת הביא למספר ציפיות בקרב רוכשי הדירות הפוטנציאליים. ציפייה העיקרית כללה את ירידתם של מחירי דירות בעיר תל אביב, אך עם הזמן התברר כי קרה בדיוק ההיפך. הביקוש למגורים בעיר הגדולה הולך ועולה, ולכן מחירי דירות בכל שכונות תל אביב השונות רשמו עלייה ניכרת.

תל אביב - מחירי דירות וכמות עסקאות המכירה  בעלייה מתמדת

על פי הנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי דירות בתל אביב רשמו זינוק משמעותי בתקופה האחרונה: עלייה של 33% במכירת דירות חדשות במאי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד -  מאי 2008 ועלייה של 3% במכירת דירות חדשות בחודשים ינואר - מאי  בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, בחודש יוני, תל אביב רשמה עלייה במחירי הדירות לעומת אפריל ומאי. הנתון המשמעותי ביותר לגבי עלייתם של מחירי דירות בתל אביב הוא עלייה בשיעור של 7% במחירי הדירות בתל אביב בהשוואה לחודש מאי שבו הייתה ירידה במחירים. ניתן לראות כי תל אביב מציגה עלייה ניכרת של מחירי דירות בנות שלושה חדרים, ולעומת זאת מחירי דירות בנות ארבעה חדרים נמצאים בעלייה הרבה יותר מתונה. מדגם שנערך בנושא מחירי דירות בתל אביב גילה כי פער המחירים הממוצע בין דירות שלושה חדרים לבין דירות ארבעה חדרים עומד על כ -200,000 שקלים. פער זה נובע ממדגם לא רחב דיו שאינו מייצג,  אך הדבר הבולט במדגם זה הינו מגמת עליית מחירי הדירות בעיר תל אביב. תל אביב מציגה גם מחירי דירות בנות חמישה חדרים במגמת עלייה משמעותית העומדת על כ-10%, לעומת שלושת החודשים הקודמים שבהם נרשמו מחירי דירות במגמת ירידה. תל אביב הציגה בחודש יוני מחיר מבוקש בעבור דירת חמישה חדרים העומד על כ - 2.1 מיליון שקלים בממוצע.  והדגש פה הוא על הממוצע, כי באזורי הביקוש של תל אביב המחיר גבוהה הרבה יותר, או לחילופין אם מוצמדת לדירה חנייה ובבניין יש מעלית, המחיר הממוצע לא משקף כלל דירות אלו.

תל אביב בהשוואה לערים אחרות

לעומת תל אביב אשר רושמת עלייה של מחירי דירות, ניתן לראות כי ישנן מספר ערים המציגות מחירי דירות במגמת ירידה. נתון בולט נוסף לעומת תל אביב הוא הירידה במחירי דירות 3 חדרים ברוב הערים באזור השרון. ניתן לראות כי ישנה ירידה מתונה של מחירי דירות בחיפה, לאחר מספר חודשים שבהם הייתה עליית מחירים וכך גם בירושלים. על פי הנתונים, בחודש יוני היה קיים מחסור חמור בדירות להשכרה בנות שלושה חדרים.  

בערים הגובלות עם תל אביב - גבעתיים, חולון, בת ים ורמת גן - נרשמו ברוב המקרים עליות מתונות של מחירי דירות, למעט דירות שלושה חדרים בבת ים. לעומת זאת, בדירות חמישה חדרים בבת ים נרשמו עליות בשיעור של כ - 12%. גם במקרה זה נראה כי מדובר בנתון שהינו תוצאה של מדגם כלל לא מייצג של דירות למכירה, אבל שוב, הנתון המעניין הוא מגמת עליית המחירים.