עליית מחירי הדירות בתל אביב    (למעבר לחיפוש דירות לחץ כאן)

 

עליית מחירי דירות בעיר תל אביב, מביאה ליצירתיות מצד יזמי נדל"ן  הרוצים להרוויח כסף כתוצאה ממחסור בשטחים לבנייה. אחת מהדרכים הללו היא באמצעות בניית דירות על גגות תל אביב. כאשר בדרך כלל מדובר על  דירות יוקרה ועל הוספת מספר קומות לאותו בניין. זהו מהלך שמאד משתלם לבעלי אותן דירות היות שבתהליך עצמו גם הבניין וגם אותן דירות עוברים שיפוץ חיצוני המחדש את פני הבניין היות ובדרך כלל מדובר על דירות ישנות בבניינים ישנים מאד.

 

עוד נוהג שישנו בעיר תל אביב בעיקר, אך גם בשאר חלקי הארץ הוא: חלוקת דירות. לוקחים דירות של שלושה חדרים ומחלקים אותן לשישה חדרים. בצורה זו מחירי דירות אלו הינם נמוכים יותר היות והן קטנות יותר מאשר דירת חדר שנבנתה כך מלכתחילה.

 דירת חדר שנבנתה בשנות החמישים הייתה בסביבות החמישים מטר מרובע. דירת חדר בימינו או מה שנקרא יחידת דיור הינה בסביבות העשרים-שלושים מטר מרובע. 

 

לשוכר הפוטנציאלי נוח וקל יותר לעמוד בתשלומי מחירי דירות כאלו והמשכיר מרוויח יותר מאותן יחידות דיור היות והוא גובה על כל יחידת דיור קטנטנה כזו, מחיר של דירת חדר סטנדרטית וכך מקבל על דירת שלושת החדרים המקורית לפני השיפוץ, מחיר של דירת שישה חדרים אחרי השיפוץ והחלוקה לשישה יחידות דיור מיניאטוריות.  הבעיה עם התהליך הנ"ל הוא בצפיפות שהוא יוצר לשאר דיירי הבניין: עומס על המעלית, תעבורה מאסיבית יותר בכניסה וביציאה מהבניין, עומס על החנייה בקרבת הבניין או בחניון הבניין, ולעיתים אף שינוי מתאר קווי הבניין בעקבות שינוי קווי המתאר הדירה המקורית על ידי הפיכתה ליחידות דיור קטנות להשכרה. כתוצאה מכך מחירי דירות באותו בית מגורים יורדים פלאים ודיירי אותן דירות מקוריות סובלים מכך, היות וערך הדירה או לחלופין מחירי דירות אלו בשוק, יורד.

 

לא מעט משכירים פוטנציאלים מנצלים את עליית מחירי דירות בעיר תל אביב בגלל מצוקת דיור חמורה על מנת לא לתקן את הטעון תיקון בדירתם המושכרת. וכך נוצר מצב בו עומדות להשכרה דירות מוזנחות במחיר מופקע. יחד עם זאת, מיקומה של תל אביב במרכז הארץ והיותה העיר המרכזית בה מתנהל  מרב המסחר והתרבות, גורמים לנו להיות סלחניים לתחלואיה של העיר.