בניינים לשימור בת"א

 

ה"גימנסיה הרצלייה" היה בית הספר הראשון בת"א שבו נהגו ללמד בשפה העברית. למרות שמבנה זה נחשב לבניין בעל חשיבות היסטורית רבה, הוא נהרס כדי לבנות במקומו את מגדל שלום מאיר. במידה והיה קיים באותה תקופה חוק בעניין בניינים לשימור בת"א, סביר להניח שהריסתו הייתה נמנעת והיינו זוכים כיום לצפות במבנה חשוב זה. כיום קיים חוק המגדיר מהם בניינים לשימור בת"א. חוק זה קובע שבעליהם של בניינים אשר הוגדרו בניינים לשימור בת"א, לא יוכלו לשנות את צורתו החיצונית של הבניין. חוק זה מבטיח כי בניינים עתיקים ישמרו לאורך זמן ולא יהרסו, על מנת שהדורות הבאים יוכלו ללמוד אודות מבנים אלו ולהתפעל מיופים.

 

כיצד נדע מהם בניינים לשימור בת"א?

 

 בניינים לשימור בת"א מוגדרים כבניינים בעלי ערך היסטורי שיש לשמר את צורתם ואסור להחריבם או לבצע כל שינוי בחזיתם, על פי חוק שימור מבנים. בניינים לשימור בת"א יכולים להיות בניינים שיש לשמר עקב אירוע היסטורי מסוים שהתרחש באותו בניין או עקב עיצוב מיוחד העשוי ללמד על הבנייה שהייתה נהוגה באותה תקופה.

 

השיקולים בהגדרת בניינים לשימור בת"א

 

שימור בניינים עשוי להיות פרויקט הדורש מהמדינה להוציא כספים רבים על מנת שתהליך השימור יתבצע כהלכה, וניתן יהיה לשמר את צורתו המקורית של המבנה לאורך זמן. לכן חוקק חוק המגדיר כיצד נבחרים בניינים לשימור בת"א. ישנם מספר מקרים שבהם בניין בודד או מספר בניינים יוגדרו כבניינים לשימור בת"א:

-         בבניין התרחש מאורע היסטורי בעל חשיבות רבה, ויש צורך לשמר את צורתו המקורית של הבניין כעדות לאותו אירוע.

-         כאשר בבניין התגוררה אישיות חשובה. במקרים מסוג זה ישנו צורך היסטורי ולימודי לשימור הבניין, על מנת שיהיה ניתן ללמוד באופן מדויק ככל שניתן על חייו של אותו אדם ועל רוח החיים באותה תקופה.

-         כאשר הבניין הינו בניין עתיק המעוצב בצורה ייחודית לתקופה מסוימת. במקרה כזה, הכרחי לשמר את הבניין על מנת שניתן יהיה ניתן לחזות ביופיו וללמוד כיצד היו מעוצבים הבניינים באותה תקופה.

 

 

בניינים לשימור בת"א כנכס היסטורי

 

כפי שצוין, בניינים לשימור בת"א הינם בעלי ערך רב, הן מבחינה ויזואלית והן מבחינה היסטורית. מהבחינה הויזואלית, בניינים לשימור בת"א תורמים בכך שהם מוסיפים לעיר נוף עתיק וייחודי המשמש כגיוון בשגרת הבניינים המודרניים והמגדלים המגושמים. מהבחינה ההיסטורית, בניינים לשימור בת"א יכולים לספר לנו רבות אודות האנשים שחיו באותה תקופה. לעתים, בניינים לשימור בת"א יכולים לספר את סיפור חייו של אדם בודד או קבוצת אנשים. בזכות שימור בניינים ניתן ללמוד על אופן הבנייה שהיה נהוג באותה תקופה, על העיצובים השונים ובאילו חומרים היה נהוג להשתמש לבנייה.

 

בניינים לשימור בת"א – מבט לעתיד

 

כעת כשקיים חוק המגדיר מהם בניינים לשימור בת"א, ניתן להיות רגועים במידה מסוימת בידיעה שמבנים שהיום נחשבים למודרניים ובעוד מספר שנים יוגדרו כבניינים לשימור, אכן ישמרו על צורתם המקורית וישמשו דוגמה לדורות הבאים.